torsdag 14 april 2011

Tunika till våren


Har svängt ihop en tunika efter väl beprövat mönster - d.v.s. Stoff & Stils "Folkloreblus" som jag tidigare sytt flera toppar och klänningar utifrån. Denna gång blev det i stone-färgad bomullsvoile från samma ställe. Även pärlorna är från Stoff & Stil. Satinbandet i halsen och spetsen i ärmslutet kommer från bästa Bibbi.


När tunikan var klar ville den ha en "underklänning". Vem är jag att säga emot? Använde ett linne-mönster från en gammal Burda-tidning och förlängde det så att det lagom skulle titta fram i nederkant. Tyget är ett enkelt tunnt gardintyg från Stoff och Stil - en stuv från lillebrors heminredning. Till axelband användes samma satinband som i tunikans halsringning och i kanterna både uppe och nere sitter söt spets fyndad hos Bibbi. Använde ett par av symaskinens dekorsömmar både på tunika och linne för mer effekt.

2 kommentarer:

Bibbi sa...

jag blir så glad när du skriver "Bästa Bibbi" då sträcker jag lite på mig. Jättefin tunika kram Bibbi

Linda sa...

riktigt fin! :)