onsdag 21 april 2010

Någonting till mamma


När jag för en tid sen sydde ett par jeans till sonen behövde jag en jeansknapp och eftersom det var oordning i knappförrådet blev det en tur till lokala tyg&sybehörs-månglaren. Slutade med köp av 5 jeansknappar eftersom jag inte kunde bestämma mig och så blev det impulsköp av ett tyg mina ögon fastnat på. Tyget har inte lagts i skåpet utan omvandlades raskt till en klänning/tunika. Mönstret är S&S singoalla men med några ändringar. Dels är det ordentligt förlängt, dels sydde jag en kanal av omönstrat tyg till resåren i halsen och slutligen sydde jag en resår under bysten. För att denna skulle hamna på rätt ställe satte jag på mig tunikan ut och in och satte fast resårbandet med säkerhetsnålar på fyra ställen. Vände till rätan, sträckte ut resåren och zigzagade fast.

Passar på att tacka för tips om jeansnitar. Ett besök på Olssons senare finns det nu hemma i två färger. Löjligt högt styckepris men det är ju detaljerna som gör det!

2 kommentarer:

Singh sa...

Åhhh så fin tunika! Helt i min smak, jag gillar ju blått och singoalla känns alltid rätt!

Anonym sa...

Jättefin tunika. Jag brukar spara knappar jag får med när jag köper kläder och använda dem när jag syr. Mina barn har kläder från både SAND och JL och andra märken. ;-)