torsdag 22 april 2010

Kloke


På sonens dagis skulle en av fröknarna göra en "Kloke-docka" som skall hjälpa till att berätta för barnen om bland annat hur man är en bra kompis. Det gick inte så jättebra tyckte hon och onsdag morgon förra veckan bad dom mig om hjälp eftersom dom vet att jag är sytokig. En kropp och kläder till dockan ville dom ha från början men det slutade med att jag, med fria händer, fick uppdraget att sy hela dockan. 2-3 veckor fick jag på mig. På bilden ser ni reslutatet. Jag hittade ett dockmönster i en bok som heter "Mjuka leksaker" ur serien "Hela familjens hobbybibliotek". Kroppen sydde jag i dubbelt tyg, ett aprikost tyg som jag haft i gömmorna i bra många år. Hade stora planer för det för säg 20 år sen(!). Kläderna syddes också dom av sånt som fanns hemma - ett roligt manchestertyg från ett gardinpar jag hittade på Myrorna nyligen blev till byxor och muddväv av olika färg och ursprung blev till tröja,mössa och skor. Jag ville att dockan skulla vara könsneutral och för att väga upp den "pojk-färgade" mössan fick dockan en stickad röd halsduk. Håret gjorde jag av garn från gömmorna, ögon från Panduro hade jag sen tidigare och munnen är gjord med ärvt brodergarn. Kläderna är påsydda på dockan och håret sytt i mössan som i sin tur sytts fast på huvudet. Dockan tål nog inte direkt lek och tuffa tag men sitt syfte fyller den mycket väl. Det var glada och förvånade fröknar som tog emot dockan redan fredag morgon. :-)

1 kommentar:

Fangoria sa...

Vilken fin Kloke de får!