onsdag 27 januari 2010

Singoalla á la Goding



Jag satt för en ganska bra tid tid sen och beundrade fina men ack så dyra Odd Molly-kläder och tänkte att jag ville sy något eget med lite samma stil. Nu vet jag inte om min variant blev så lik sina förebilder eller ej eftersom jag inte tittat tillbaka på inspirationskällan under arbetets gång utan hittat på hur jag velat ha det längs vägen. Vad jag däremot vet är att jag blev grymt nöjd med resultatet och har fått blodad tand! Mönstret i sig är ett enkelt mönster från Stoff&Stil som jag kan rekommendera. Detaljerna, som ju gör hela plagget, har jag jobbat fram efter vägen och till min hjälp har jag haft min trotjänare till symaskin som kan sy en hel del roligheter. Tyget är fyndat på loppis för nästan inga pengar, öljetterna är Pryms och bandet är egentligen tänkt att användas som stadband exempelvis i axelsömmar och detta kommer från världens bästa sybehörs-Bibbi. Totalt, inklusive mönster, gick blusen på kanske 45-50 kr. Blir många såna varianter på varje OM-plagg jag inte köper :-)


Detaljen visar tre hjärtan som är broderade i nacken på blusen.


Nertill på ena kanten finns ett broderat "Goding". Valde rött för att få lite kontrast. Nu längtar jag till sommar och lätta kläder! Tittar jag ut genom fönstret inser jag dock att det nog dröjer ett tag...

10 kommentarer:

Katharina sa...

Väldigt fin! Vad avundsjuk jag blir på din maskin som kan så mycket roligt. Eller kanske på dig som har maskinen... Hur som helst - tycker absolut du lyckades med din föresats. Och det är ju så roligt när man syr snyggt och billigt - då blir man liksom ändå nöjdare över hur bra det blev. =)

Mimmi sa...

Åh, så fin!!!

När jag skall ta mig i kragen och börja sy till mig själv? Du ger mig inspiration i rätt riktning iallafall :-D

Cecilia & Busiga ungar sa...

Den var riktigt snygg. Och som du säger, mycket toppar man kan få av att göra själv än att köpa av OM....KUL. Måste kolla med dig vilket av deras mönster är det??

Hello sa...

Åh, den blev jättefin! Och jag tycker absolut att du har lyckats med din föresats!

Katarina sa...

Mönstret heter Folkloreblus - 22021

Jag la på ca fem cm nertill eftersom jag är lång men i övrigt ändrade jag inget. Lite svårt att ta livebild på sig själv vilket är synd för den görs inte riktigt rättvisa på bilden. Den är ännu finare i verkligheten :-)

FlygFulaFluga sa...

Den var verkligen snygg!
Jag tillhör också dem som gärna nyper lite längtansfullt i OddMolly plaggen och sedan tittar i min ack så tomma plånbok;) Det här gav verkligen inspiration! Fint!

/Lena

Y sa...

jättefin! det är just odd mollyinspirerade plagg som gör mej så sugen på en brodermaskin

Nette/Rostis sa...

jättesöt, älskar när man kan sy förmånligt.

Botilda sa...

Jättefin! Risken för härm är överhängande ;-)

Jonglören sa...

Den blev supersnygg. Jag har tänkt likadant som dig. Gillar Odd Molly skarpt men om jag skulle köpt nåt hade jag ALDRIG vågat ha det på mig pga priset. Men att testa sy nåt i samma stil är ju värt att testa. Särskilt om man lyckas så bra som du gjort.