söndag 12 juli 2009

På syfronten intet nytt



Däremot är soffsängen näsan färdigbyggd, närmare 2000m2 tomt "röjsågade", övervåningens fönster färdigmålade och bottenvåningens fönster alla bättringsmålade med ett lager (då det gick minst 3 år mellan målningen av de olika våningarnas fönster så tyckte jag det var lika bra så att färgnyansen skulle bli samma och så mår de ju bara bra av det).

Rummet på bilden har inget med dagens arbete att göra utan visar "bak-farstun" som när vi kom ner den här svängen hade furufärgad träpanel/tak och spånskivor till väggbeklädnad. Någon har nån gång i tiden påbörjat en hel del grejer i mitt torp men avslutat rätt lite... Sen jag tog över har det hänt en hel del.
Att bak-farstun fick sig en uppryckning just nu berodde på att jag hade färg över från inredningen av vinden. Egentligen skulle man väl göra en mer seriös fixning men håll med om att det ser bra mycket trevligare ut att ha det så här än med råa spånskivor i väntan på en riktig tillfixning!

När jag ändå är inne på färg och målning vill jag passa på att göra reklam för förr i tiden. Eller i alla fall för de metoder man använde då. Jag har ett gammalt torp och försöker till stor del använda de material och arbetssätt man använde förr. Till mina fönster har jag använt linoljekitt och linoljefärg. Har begränsad erfarenhet av modernt fönsterkitt men den erfarenheten var allt annat än bra - linoljekitt däremot är heltrevligt att jobba med - lite som modellera. Och linoljefärg. Jag säger bara linoljefärg. Jag köpte för 4 år sedan en burk linoljefärg (två egentligen - blandade 0.5l allmogegrön och 0,5l herrgårdsgul till en närapå olivgrön nyans i en liter-burk). Denna färg började jag måla mina fönster med samma sommar men av olika anledningar gjordes inte alla fönster på en gång. Det är först idag, flera år senare, alla fönster är klara. Men jag har använt samma färgburk med samma färg. Står den länge så klumpar den ihop sig och det är lätt att tro den är förstörd men nej då - den går att röra röra röra och den blir lika bra som dag ett. Dryg är den - en tredjedel av burken finns kvar efter 3-4 strykningar av husets alla fönster + dörrkarmen - och den är lätt att arbeta med. Dom visste vad dom gjorde förr i tiden innan byggfusket var uppfunnet!!!

Nästa gammaldags färg jag skall testa är limfärg som jag skall blanda själv av vatten, krita och cellulousalim. Återstår att se om jag blir lika förtjust i den! Det är murstocken på vinden som skall bli vit vilken dag som helst är det tänkt. Kanske kommer det en bild på senare! Dessutom kan det hända att det sys lite också - har tillklippta kläder men det som ligger närmast till hands är överdrag till soffsängen...måste bara hitta tyg som passar!

Over & out för den här gången!

1 kommentar:

Botilda sa...

Å, vad härligt det låter! Jag hade länge Gysinges katalog som sängläsning ;-)