söndag 23 mars 2008

Cover Pro-blem....

Idag har jag gjort klart ett plagg i tunnt bomullstyg som jag pysslat med några kvällar. Eftersson jag och min CP inte har kommit överens tidigare så använde jag vanliga maskinen med tvillingnål till alla dekorsömmar i övrigt men nederfållen hade jag bestämt att till den skulle det minsann vara trillingsöm. Testade på en provbit av tyget jag sydde av och allt såg bra ut. Sydde sömmen men det var bara att sprätta igen för nu drog det plöstligt ihop sig. Tänkte att det enda positiva med sömmarna den maskinen gör är att dom är lätta att sprätta för att vara så många trådar...

Testade på nytt, ändrade lite inställningar och sydde igen och LYCKA, nu blev det bra! Riktigt bra. Tänkte att maskinen är verkligen värd pengarna för när det blir bra så blir det så himla bra. Skrev snabbt upp inställningarna för framtida bruk. Pressade plagget lite och klippte bort lite överflödigt tyg här och var. Då ser jag att vid en sidsöm har det blivit ett hoppstygn i trillingsömmen. Det syns inte på rätan men på avigan syns det allt för tydligt att det kommer lossna och repa upp sig innan man hinner uttala hälften av svordomarna som dyker upp i skallen i samma ögonblick.

Finns det verkligen inga gränser för hur känslig en maskin får vara? Nu har jag på fyra ställen sytt extra med vanliga maskinen på alla tre trådarna över de ställen där fållen passerar sömmar. I hopp om att det inte skall paja. Inte just där i alla fall... En herrans massa extraarbete som stjäl av min dyrbara sy-tid.

Jag undrar vad andra CoverPro-ägare har för erfarenhet av detta? Klarar sömmarna en tvätt ens? När jag ser hur lätt det lossnar undrar jag...

Återkommer med bilder på slutresultatet om några dagar för jag behöver köpa till ett par grejer och så vill jag fota i dagsljus....sommarkläderna gör sig bättre då än i nattmörkret :-)

2 kommentarer:

Carolina sa...

Beroende lite på vilket material man sytt i repar sig hoppstygnen vid tvätt. Prova att öka pressarfotstrycket till max när du syr över skarvarna, det har iaf hjälpt mig ibland.

Karolina.http://esterochkonrad.blogg.se/ sa...

Hjälp, velar mellan olika val av täcksöms maskiner. Vad har du för erfarenheter? /Karolina