onsdag 13 juni 2012

Kimono

När jag var i Dubai i december förrförra året köpte jag ett tygpaket som var avsett att användas till den typ av dräkt som ofta bärs av kvinnor från exempelvis Pakistan - en byxa, en tunika och en matchande sjal. Många tyger gick bara att köpa på det sättet. Tygerna, som i alla fall i detta fall är i något syntetmaterial med sidenkänsla, är alla olika men hör ändå ihop genom färger och mönster. Ganska snart sydde jag mig ett par pyjamasbyxor i ett av tygerna och dom är underbart sköna. Till byxorna använder jag ett vanligt spagettilinne i trikå. Tänkte tidigt att jag skulle sy en kimono i det matchande tyget men det har av någon anledning dröjt ända till nu. Byxmönstret är från Stoff & Stil, kimonon är sydd efter samma mönster som denna. Valde att gå ner en storlek och i brist på getingmidja gjorde jag den med omlottknytning. Nu kan jag hasa runt hemma med lite mera stil!

Till kimonon gick det åt över två meter tyg och det tillsammans med ett par tights jag slängde ihop till granntjejen gör att jag nu egentligen får köpa en meter tyg enligt den utmaning jag deltar i. Utmanar mig själv något hårdare just nu dock genom att inte köpa något tyg alls i juni och istället lägga mycket pengar i reskassan till den nya Dubairesan som är inbokad i december. Vi får se om jag kan lyckas med samma inte-köpa-tyg-bedrift i juli eller om habegäret blir för stort :-)

1 kommentar:

Lena Andersson sa...

Fint, ser skönt och mysigt ut!