söndag 30 oktober 2011

Väldigt tyst i bloggen...

...väldigt länge har det varit nu. Har av olika anledningar inte sytt så mycket på senaste så det har inte funnits mycket att visa upp. Köpa tyg har jag dock inte kunnat låta bli och de här färgkaramellerna följde med hem från Jofotex för en tid sedan:

Indianerna är ekologisk bommull/lycra, mittentyget är en smalspårig mmnchester och tyget till höger ett vävt bommullstyg.

När sömnadsinsprationen trytit har jag pysslat med lite annat - nämligen virkning, stickning och broderi och här är resultatet:


Ovan att läsa virkmönster som jag är gjorde jag lite fel på vantmönstret från Panduro. (Har suttit med instruktionsbok för att ha koll på hur olika maskor skulle göras eftersom det var läääänge sedan jag virkade något sist.)Spetskanten skulle inte vara fullt så "fyllig" och jag insåg mitt misstag efter första vanten. Tyckte dock inte att det blev så tokigt utan valde att fortsätta göra lika fel på vante nummer två. På vantarna har jag sedan frihandsbroderat inspirerad av påsöm samt satt på pärlor. Ser fram emot vantväder nu!

Det var så roligt att göra vantarna så jag satte genast igång med ett par till - att ta med som "blommor till värdinnan" på tjejmiddag igår. Andra paret, där kanten är virkad helt enligt mönstret blev så här:



Även dessa är frihandsbroderade. De har dessutom fått snörning med tofsar. På den högra skymtar lite orange - där sitter ett litet metallhjärta med texten "Made with love" som inte syns så bra på bilden. Mottagaren av vantarna blev jätteglad och de andra väninnorna sa att "De var verkligen hon" så det var jättekul eftersom de var gjorda just för henne.

Det cerisa garnet till bägge vantarna är acrylgarnet Molly från Järbo. Det grå garnet är en ull/acryl-blandning som jag hittade för en billig peng på Lidl. Det visade sig vara väldigt mjukt och skönt och är lite glansigt. På bilden syns det extra bra eftersom jag var tvungen att använda blixten.

Nu håller jag på och experimenterar fram ett par fingerlösa vantar/pulsvärmare - vi får se om de hittar till bloggen eller inte framöver :-)

4 kommentarer:

Y sa...

jättesnygga, och jag gillar din kant bättre. varför mesa?

Helena sa...

Jättefina!

Åsa Tidqvist sa...

wow, vilka vantar!! Hur fina som helst!

Suss sa...

Roligt med någon annan som kombinerar lite sömnad med virkning! :-)