lördag 19 februari 2011

Klänning i väntan på värme

Hittade ett rutigt tyg i gröna/grå toner på Ohlssons i Sickla härom sistens. 19kr metern var det facila priset så jag köpte några meter så det skulle räcka till vad jag nu skulle vilja hitta på till mig själv. Tanken var en tunika men det ville inte tyget. Det ville bli en smock-klänning med volanger och här visar Bettan upp det färdiga resultatet.


Att sy smockresår är inga konstigheter - det är bara att snurra upp smockresåtråd på undertrådsspolen och sy på. Det tar ett tag att göra många rader men är väl värt besväret för snyggt blir det! Till överkanten använde jag en 4mm fållpressarfot. Smidigt snabbt och helt ok resultat även om tyget inte alltid blev vikt 2ggr som var tanken. Ville ha något som bröt av lite och sydde förutom detaljerna som visas på sista bilden dit lite djupcerise trikå vid främre knytbanden för att ge intrycket av en bikini eller liknande under. Trikån kommer från samma slaktade KappAhl-top jag tog "knytbandstyget" ifrån till den nyligen sydda omlott-topen.

Volangerna sydde jag med ett annat tillbehör - en "volangpressarfot" som rynkar och säkrar med söm i samma moment. Inga rynktrådar att dra i alltså. Enkelt på det viset men knepigt att få bra inställningar. Det man har att justera är rynkdjup samt antal stygn mellan varje rynka - 6 eller 12. Försökte hitta en inställning som skulle göra lagom lång volang av dubbelt så långt tygstycke men det blev en hel del volangremsa över så jag lyckades inte helt. Viktigast var dock att volangerna såg ok ut och det gör dom ju! Längst ned fållade jag först med en 6mm fållfot och sydde därefter dit ett blekgrönt zigzagband (Stoff&Stil). Sist men inte minst applicerade jag en broderad ros som jag klippt ut från den numera välbekanta KappAhltoppen. Den skymtas bara på helbilden men sitter nere till höger. Försökte använda Vliesofix men det ville sig inte riktigt och jag använde istället spraylim för att fixera den innan jag sydde dit den med en specialsöm.

Nu vill jag bara att det skall bli sommar så jag kan använda klänningen!

7 kommentarer:

Paula sa...

Jättefin klänning och fina detaljer, förstår att du längtar till sommaren.

Johanna sa...

En sådan tror jag alldeles bestämt att jag måste önska mig. :)
/Johanna (v.Z.)

mulliga m sa...

Vilken härligt somrig klänning! Kul med "bikinitoppen" vid knytbanden. Den var jättefin.

Botilda sa...

Längtan efter sommar och klänningar är stor! Nu förstår jag att din blivit extrastor ;-) Intressant om volevangmakaren.

Anonym sa...

Jättefin! Nu längtar man ju ännu mer efter sommar o sol.

Instämmer med Johanna, en sån där vill jag också ha!!

=O)//Anna

Boman sa...

Jättesöt! Jag handlar också tyg på Olssons i Sickla.Och på loppisar, så klart.

Tosing sa...

Vilken fin klänning!!