torsdag 16 september 2010

Höstutmaningens första alster - en kjol!


Eftersom kjolprojektet redan var påbörjat passade det bra att den kjol jag sydde klart igår fick bli det första plagget bland höstkläderna till mig själv.

Mönstret har jag ritat själv med hjälp av boken "Sew What! Skirts". Det är "fitted waist A line" som ligger till grund. Modellen har dragkedja i sidan och jag gjorde en volang nedtill eftersom tyget inte riktigt räckte till den enklare variant (bekväma) jag tänkt mig från början. Så här i retrospekt blev det nog bättre så här! Tyget kommer troligen från MG men jag är osäker - inköpt på Symässan då det var i Kista tidigare är det i alla fall och planen har hela tiden varit en kjol till mig. Det syns lite dåligt på bilden (som tagits av min 4-åriga son) men tyget har blomrankor broderade ton i ton. Kjolen har invigits idag och jag kom då fram till att jag kan ta in mönstret en bra bit i midjan. Sagt och gjort så nu tror jag den är perfekt. Ganska enkelt och mycket roligt projekt! Nästa plagg blir troligen en topp i ett tyg som känns igen från S&S senaste katalog....fortsättning följer...

7 kommentarer:

á Yeliqa sa...

Åh vilken snygg kjol!!! Du blev verkligen fin i den och det blev så snyggt med den brada volangen :)

Hello sa...

Gosh! Är de redan igång!? Snygg den blev! Du passade verkligen i den!

Y sa...

så fin! och den ser ut att sitta perfekt. snyggt jobbat!

Singh sa...

Läcker kjol!

Katrin sa...

Snabbt jobbat. Jag har bara kommit till funderingen om jag ska vara med eller inte. Men jag vet vad jag vill sy.

Helena sa...

Snygg kjol! Gillar volangen!

ett tu tre sa...

Snygg kjol, särskilt med den lilla volangen nertill.