lördag 3 maj 2008

Klädbytet - mina plagg


Idag såg jag i min mottagares blogg att kläderna hittat fram. Det var Alfredboy/Alfie syr som fick lite nya sommarplagg och hennes inlägg om dom finns att läsa här.

När jag såg vem jag skulle sy till visste jag på en gång att det skulle bli något i det blommiga tyget från Michas eftersom jag mindes att Alfie kommenterat det här. Valde att göra en helt vanlig T-shirt med raglanärm eftersom jag tyckte mönstret på tyget var det viktiga. Behövdes inga krusiduller. Till T-shirten ville jag göra ett par shorts och valet föll på limegrönt eftersom Alfie nämnt att det var en favoritfärg. Tyget är supermjuk bomullstrikå och det hittade jag på Olssons för ett tag sedan. Hade stora planer på att göra lite mer krusiduller på shortsen med dekorsömmar och grejer men maskingudarna var inte riktigt på min sida. Fick kassera första paret jag sydde som visserligen blev fina men jag såg att sömmarna på insidan var dåliga och visste inte om dom skulle klara en tvätt innan dom skulle gå upp. Något sånt vill man ju inte ge bort. Även på paret jag skickade hade jag lite problem. Det konstigaste av dom var när jag skulle sy dit märket och maskinen syr helt av sig själv! Jag släppte pedalen men maskinen fortsatte att sy rakt ut på tyget ända tills jag stängde av strömbrytaren! Spökar här tror jag! Istället för dekorsömmar fick det bli en ficka i samma tyg som T-shirten. Jag blev nöjd med slutresultatet men viktigast av allt är att mottagaren verkar vara det också! Är gärna med på liknande grejer igen framöver!

Inga kommentarer: