tisdag 24 maj 2011

Tunika/Blus och kjol


Nu var det länge sedan det bloggades men andra saker har tagit både tid och energi. Lite sytt har det blivit men bloggandet ligger efter... Passerade "Sörping" och Jofotex på vägen till mitt torp i början på maj och hittade två härliga tyger som jag genast visste vad de skulle bli:



Tunikan är sydd i en aningens genomskinlig bomullsvoile och kjolen i ett lite tätare bomullstyg mönstrat på längden. Dom är inte planerade att bära tillsammans eftersom det blir väldigt mönstrat då men "Bettan" får visa upp dom ihop. Färgerna krockar ju inte i alla fall - tvärtom :-)

Tunikan är sydd utifrån "mitt vanliga mönster" - singoallan från Stoff & Stil med egna ändringar. Här i förlängd version med ett sprund och knyt i halsen.
Kjolen är gjord på frihand - kapade tyget på längden mitt på, två sidsömmar, smal fåll och några rader smockresår upptill, en smal fåll nedtill och voila - en sommarsval kjol med mycket vidd i!

2 kommentarer:

Mysungar sa...

Oj, vad mycket fint! Så många härliga tunikor, nu blev jag inspirerad att sy till mig själv!

Tack för kommentaren på min blogg! Jag har svarat dig dig här: http://mysungar.blogg.se/2011/may/troja-i-svampvarlden.html

/Maria

mulliga m sa...

Vilka härliga tyger du har hittat! Du fick till två jättesnygga plagg. Det är bra med favoritmönster, då går tillklippningen och sömnaden snabbare.