måndag 13 december 2010

Det är mycket nu....

...och därför struntar jag i att runda upp och sammanfatta vad jag sydde i Höstutmaningen - något jag tänkt göra men det får vara. Alla plagg finns i tidigare inlägg med info om dem så det räcker bra.

Nej istället blir det lite sprillans nya alster - kläder till min fina lilla brorson, som egentligen inte skulle komma förrän i januari men som redan hunnit med en månad utanför magen, och som numera är hemkommen. "Lille" brorson var ordet och det har därför sytts lite prematurkläder och mer lär det bli. Först ut dock en overall som var en planerad present sen tidigare och som sytts i Stl 0-3 månader efter Minikreas mönster som inköptes hos NeaNobelle på senaste Syfestivalen.



Yttertyget är s.k. vinterfrotté från samma ställe men inköpt på tidigare mässa. Fodertyget kommer från Mjuka tyger har jag för mig. Muddarna är E-slöjsdtrikå. Vantarna är fodrade med avig vinterfrotté - mjukaste mjukt. Klippta på frihand och hopsydda på känn. Gick bra! Blir väl lagom framåt tidiga vårkanten och det är ju färgerna passande för.

Nästa plagg är ett set där tröjan sytts enligt Ottobres prematurmönster Stl 45 (Tack snälla Botilda för lånet av tidningen!) och byxorna sytts efter en egen minskning av Meedom&Meedoms byxmönster. Tyget är från Jofotex, mudden vet jag inte. Modellen är min egen barndoms docka "Chiccobello". Kantbanden är sydda med min nya bandkantare för smalare band. Svor en del under användandet men slutresultatet håller förhoppningsvis tills lillen vuxit ur storleken i alla fall....



Slutligen en liten mysoverall i härligt randig velour från Mjuka tyger kombinerad med mudd från Stof och Stil. Knapparna är Pryms och kommer från bästa Bibbi. Mönstret har sitt ursprung i en sparkdräkt från Ottobre men jag har bland annat minskat storleken och lagt till knäppningen fram.



Nu väntar jag bara på att min förkylning skall ge upp så att jag kan få träffa lillkillen ordentligt! Hittills bara träffat honom snabbt och på lite avstånd för att inte smittas. Skall bli spännande att hålla den lille sparven (1680g idag) första gången eftersom jag själv är mamma till en "jättebebis" som vägde över 5 kg vid födseln - vilken skillnad!!

1 kommentar:

OYB sa...

Vad mycket fint!! Overallen var himla härlig i sina vårgröna färger! Och vilken färgglad mysoverall! Din brorson kommer att bli urtjusig!
Jag har en vän som för några dagar sen också fick en prematur, så jag tänkte fråga dig hur stor mudd du gjorde i midja och benslut på byxorna i strl 45? (minsta byxorna jag har sytt hittils är strl 80...)