tisdag 8 juni 2010

Pirater a la Gynther/Solberg


Jag har sytt en pirattröja i interlock tidigare. Nu var det dags att sy av det vävda bomullstyget (som även det ursprungligen kommer från Mjuka Tyger som tryckt upp superduktiga Johanna Ahlards motiv) och valet föll på att sy en Gynther-skjorta eftersom vi haft så mycket nytta av de som sytts tidigare. Perfekta plagg att bära soliga sommardagar!

Denna gång gick jag upp i storlek och använde minsta mönstret från boken för 5-12år. Jag tycker skjortan blev fin men den är kort och bred trots att jag förlängde mönstret en bit. Dessutom undrar jag om det inte framöver blir skjortor med riktig isydd ärm istället. Det känns som att den här skjortmodellen lämpar sig bättre för mindre storlekar.

På tidigare Gynther-skjortor har jag haft kantband med antingen knapp eller knyt. På denna valde jag att göra infodring runt halsen och sprund med snörning och öljetter. Skjortan blev godkänd av sonen trots att han "ÄLSKAR kortärmat" så det finns hopp om att den kommer användas i sommar :-)

Inga kommentarer: