söndag 14 september 2008

Klädbyte 2.0 - Vad jag skickade:


När jag fick se vilka jag skulle sy till blev jag jätteglad för det var till två tjejer och här blir det ju annars mest killkläder sydda. Lilla tjejen älskar rosa och stora älskar blått.

Av "Aje" fick jag det perfekta tyget till lilltjejen - ett blått denimtyg som tack vare den rosa varpen samtidigt var rosa! Det hade dessutom en rosa stadkant som jag behöll i nederkant på linningen. För att den skulle räcka var jag tvungen att skarva lite men det döljs när knappen är knäppt. Alla synliga sömmar är såklart rosa. Var jättekul att sy för även om jag fick göra lite egna lösningar som kanske inte är världens vackraste på insidan så blev utsidan precis som jag hade tänkt mig och det är ju den som syns. Mönstret har sin grund i ett Ottobremönster men det var mest för att få ett hum om storleken och det gjordes om friskt efter eget huvud.

Stora tjejen hade jag förstått älskar en blå påslakansklänning mamma har sytt. Tänkte att det borde funka att göra något åt det hållet men ändå inte samma. Blev en raglanblus med knyt i halssprundet och resår i ärmslut. Fram- och bakstycke kommer från ett i mitt tycke underbart underlakan(!), ärmarna från en gardin och kantbandet från ett påslakan. Samtliga fyndade på loppis. Mönstret är ett Ottobremönster där jag bytte ut kantbandet i ärmsluten mot resår.
Vem mottagaren av kläderna var och vad hon tyckte kan ni se HÄR.

2 kommentarer:

Y sa...

tack igen för fullträffen!! Livebilder kommer.

Helena sa...

Jättefina kläder du sytt! Gillar speciellt singoallan!